אב"פ שואל
אחת לכמה זמן כשמתראיינים כל מיני מפורסמים בפורומים השונים באינטרנט אני אוהב להפנות אליהם שאלות ספונטניות, אך לפני ראיון כזה נהוג לערוך תחקיר. מה גם כשהוא נחשב לראיון מקיף על כל הקריירה של אמן כלשהו. זאת אומנם פעם ראשונה שאני עורך ראיון כזה, אך אני יודע את זה היות ותמיד אהבתי לקרוא ולשמוע ראיונות. כמי שנחשף למוסיקה של אהוד בנאי ממש מראשיתה השאלות הללו עלו לי עם השנים. שלחתי לו את השאלות כשהוא הוציא את הדיסק המשולש שלו בהופעה חיה - "ממשיך לנסוע".
הגעתי לכתובת שקבענו להיפגש בה ונכנסתי לאחד המשרדים במקום. להפתעתי הרבה אהוד היה שם, למרות שישר הבנתי ממנו שטעיתי בכניסה. "אני רואה שהקדמת בשעה", הוא אמר לי מרים את משקפי השמש שלו. "אתה יודע איך זה עם רכבות או שאתה מקדים אותן או שאתה מאחר", עניתי לו ועלינו אליו לאולפן.
לפני שהפעלתי את מכשיר ההקלטה, אני לא יודע למה, אבל פעם ראשונה הרגשתי כמו אלן לומאקס. הוא אולי בניגוד אליי חשף עולמות של אנשים יצירתיים שספק אם הם היו מוכרים בלעדי הקלטותיו ורבים מהם עוד נותרו אנונימים, בעוד שאני מקליט את אהוד בנאי שהוא אמן מוכר שנחשף עד היום בלא מעט ראיונות מכל מיני סוגים. אני אולי יכול לחוש כמו לומאקס בזה שאני חושף את עולמו של אהוד בנאי בשאלות שטרם נשאלו עד היום. היתה בינינו הסכמה שהראיון מתועד בקול, אבל בלי תמונות. את ההקלטה בכדי שהיא תצא טובה ביצעתי דרך מצלמת הוידיאו שלי, אך שמרתי על עדשה סגורה. הרעיון להקליט ראיון בדרך הזו נשמע אולי מגוחך אך האיכות שלו יוצאת טובה, וגם בשלב ההקלטה בזכות המונה של המצלמה אפשר לדעת בקלות מתי הקסטה מגיעה לסופה.
השאלות היו כאמור מוכנות מראש ולא היה לי נעים שבעוד שאהוד משוחח איתי בחופשיות אני מסתתר מאחורי דף שאלות, אז הוספתי אליהן עוד כמה שאלות ספונטניות וגם מפעם לפעם הרשתי לעצמי לספר לו על זוויות אישיות בהן נפגשו דרכינו בפעמים הקודמות בהן עוד לא הכרנו זה את זה באופן אישי. פתחתי בוידוי אישי בו סיפרתי לו על כך שהתארחתי בעבר באולפן של יואב קוטנר (בזמנו כשעוד שידר בגלי צה"ל) ואמר לי כדרך אגב שלא מגשימים חלומות.
בדרך כלל נהוג לומר על מוסיקה שמנגנים אותה בהנאה רבה שמנגנים אותה כאילו אין מחר וכך היה בראיון שערכתי עם אהוד. היו מדי פעם צלצולי טלפון שהוא היה חייב לענות להם, אבל זה לא הפריע לעובדה שהוא מצא לנכון לפנות כמה שעות מלוח הזמנים שלו במיוחד למען קיום ראיון זה ואני כמובן מודה לו על כך מקרב לב.
השאלה הראשונה שלי היתה קשורה לתקופה שבה עבד כפועל במה של "הגשש החיוור" ובהמשך דיברנו על תקופות שונות. אני מוכרח להודות שלא האמנתי שאני אקבל תשובות לכל השאלות. ראוי לציין את הסבלנות שאהוד גילה בכל תשובה שנתן לי, ולא עברנו על השאלות לפני שכל אחת מהן היתה מובנת לי. לכן גם מהבחינה הזאת אני רואה את הראיון הזה כראיון של פעם בחיים.
בימים אלה הוא נמצא בסיבוב הופעות עם "משינה" שהוזכרה על-ידי באחת השאלות בה העלתי את העניין הזה שיש עדיין כמה שלא יודעים שהוא מי שלמעשה כתב להם את ה-להיט הראשון שלהם "רכבת לילה לקהיר". נפרדנו אחרי כשלוש שעות כשהוא הקפיץ אותי לקניון עזריאלי. בדרך לרכבו שמעתי להקה שעושה חזרות ושאלתי אותו אם הוא במקרה יודע באיזו להקה מדובר, חשבתי שמדובר בסתם להקה אבל להפתעתי הוא אמר לי ש"משינה" בעצמה. בהמשך הראיון הוזכרו שמות של עוד כמה יוצרים שיצא לו לעבוד איתם ומחלקם האחר אף הושפע.
- נכתב כהקדמה לראיון עם אהוד בנאי